Sunday, August 15, 2021

BAB KEENAM : HAMZAH (FIL HAMZ)

 

Di dalam bab ini hamzah terbahagi kepada beberapa bahagian iaitu :

 

1)     Bentuk hamzah

2)     Warna hamzah

3)     Baris hamzah

4)     Keadaan hamzah

5)     Kedudukan hamzah

 

Pertama : bentuk hamzah

 

-terdapat 2 pandangan ulama mengenai bentuk hamzah

 

              Mazhab Pertama : berbentuk bulat seperti titik (.) sama ada ketika tahqiq atau tashil – seperti yang disebut oleh Ahli Nuqoth.

 

         Mazhab kedua : ain kecil seperti ((ع – seperti yang disebut oleh Mazhab Nahu dan Ahli Penulisan.

 

Kedua : warna hamzah

 

Berikut adalah warna-warna yang akan digunakan mengikut kedudukan hamzah dalam sesebuah bacaan :

       i.          Dalam keadaan tahqiq :  

-Titik bulat, (bewarna kuning.)

 

     ii.          Dalam keadaan tashil dan ibdal huruf hamzah menjadi harakat :

            -Titik bulat,( bewarna merah)

 

   iii.          Dalam keadaan dihazafkan, atau ibdal huruf hamzah menjadi huruf mad :

            -Tidak akan diwarnakan.

 

Semasa di awal penulisan al-Quran, warna pada tulisan al-Quran tidak menjadi masalah. Namun, semakin lama, apabila teknologi percetakan mula dipekenalkan, timbul masalah dalam bentuk dan warna hamzah itu sendiri. Maka muncullah, bentuk-bentuk dibawah ini :

 

  1.  Hamzah itu berbentuk kepala ain ( ء ) ketika tahqiq.

 

  2. Berbentuk  titik bulat ( • ) ketika tashil atau ibdal huruf hamzah menjadi harakat

 

3. Sekiranya hamzah itu diibdal menjadi huruf mad, isqat , naqal maka, huruf hamzah itu tidak akan ditulis

Ketiga : baris hamzah

 

Ulama’ – ulama’ nu’tah bersepakat dalam meletakkan baris kepada hamzah.

Tempat serta kedudukan hamzah yang akan diletakkan baris iaitu :

 

1.   Ketika tahqiq

2.  Ketika tashil

3.  Ketika digugurkan hamzah dari pembacaan

4.  Ketika bertemu sukun yang asli ( sukun soheh ))قد أفلح )  

5.  Ketika bertemu tanwin    (  رحيم ءأشفقتم )

 

Hal ini demikian kerana, keenam-enam kedudukan hamzah ini kesemuanya masih ada pada lafaz dan penulisan dan hanya sesetengah sahaja yang hanya hilang pada sebutan namun masih ada pada penulisan.

 

Bagi hamzah yang dalam keadaan IBDAL,  disini terdapat dua pandangan yang membahaskannya, iaitu :

 

1.   Hazaf baris hamzah

2.  Ditulis baris hamzah dan ini yang diamalkan.

 

 

Dihazafkan baris hamzah pada enam tempat iaitu :

 

1.   Ketika mufrad  seperti  (   أرأيت) mengikut wajah bacaan ibdal

2.  Bertemu dua hamzah atau lebih di dalam satu kalimah , dimana hamzah kedua adalah hamzah wasol  (  ءĨ ذكرين )

3.  Bertemu dua hamzah atau lebih di dalam satu kalimah, dan bukanlah hamzah kedua itu adalah hamzah wasol dan huruf selepasnya sukun (  ءأنذرتهم  ) mengikut wajah bacaan ibdal

4.  Bertemu dua hamzah tau lebih di dalam satu kalimah dan selepasnya adalah baris baris yang mendatang ( apabila dua sukun bertemu)

5.  Bertemu dua hamzah atau lebih di dalam satu kalimah dan selepasnya adalah baris yang asli   (  ءألد ) mengikut wajah bacaan ibdal

6.  Bertemu dua hamzah didalam dua kalimah

 

 

 

Bagi menggantikan hamzah yang telah dihazafkan maka,

 

1.   Bagi pecahan no. 1 dan 2 , akan dihazafkan baris serta huruf hamzah, namun akan diganti dengan mattoh  (  مطة   )- tanda mad ( ~ )

2.  Bagi pecahan no. 3, akan dihazafkan baris serta huruf hamzah namun terdapat dua pandangan sama ada hendak meletakkan mattah ( ini yang diamalkan ) atau tidak meletakkan mattah.

3.  Bagi pecahan no 4. Dihazafkan hamzah dan tidak diletakkan mattah kecuali pada keadaan mad seperti  (  ءĨ لان  ).

 

4.  Bagi pecahan no.5 dan 6, dihazafkan hamzah dan barisnya serta tidak diletakkan mattah

 

Keempat : keadaan hamzah

 

Bagi pecahan ini akan membincangkan , keadaan hamzah yang melayakkannya untuk mendapat perumah mahupun tidak.

 

Ketika mufrad :

Tidak ada rumah bagi hamzah sama ada hamzah terletak di awal ayat, tengah ayat mahupun di akhir ayat.

 

Ketika jama’ ( dua hamzah ) :

Sekiranya dua hamzah yang berbeza baris  mahupun dua hamzah yang sama baris bertemu antara satu sama lain, maka wajib hazaf salah satu daripada dua perumah hamzah.

 

Merujuk kepada perbahasan kedudukan hamzah ketika jama’, disini, disertakan dua pendapat yang muncul dalam menentukan perumah hamzah yang manakah patut dihazafkan:

 

       Mazhab Al-Farra’ – dikekalkan rumah hamzah yang pertama dan dihazafkan yang kedua. Pandangan ini digunakan ketika dua hamzah bertemu dalam keadaan sama baris.

 

      Mazhab Kisa’ie – dihazafkan perumah hamzah yang pertama dan kekal yang kedua. Pandangan ini dugunakan ketika dua hamzah bertemu dalam keadaan berbeza baris

 

Ulama’-ulama’ dhab telah menggunakan kedua-dua pandangan ini seperti mana yang telah dinyatakan diatas.

 

Ketika jama’ ( tiga hamzah )  

                                             

Hampir 60 pendapat yang membahaskan keadaan hamzah ini.  Contoh yang menjadi perbahasan adala wajah-bacaan berbentuk istifham seperti     (ءأامنتم   )   dan sebagainya. Akan tetapi, disini Cuma kan dijelaskan tiga pandangan sahaja, iaitu :

 

   Hazaf yang pertama, letakkan perumah pada hamzah kedua dan letakkan alif kecil pada hamzah ketiga  seperti   (  ءأıلهتنا  )     

 

   Hazaf yang pertama, letakkan alif kecil pada tempat kedua dan alif pada tempat ketiga

 

   Hazaf yang pertama dan kedua dan letakkan alif pada hamzah ketiga    (ءءامنتم  )   

 

Kelima : kedudukan hamzah

 

Jika tiada rumah maka letak atas garisan sama ada :

 

 

1) awal( ءادم)     2) tengah(لرءوف)     3) akhir (السماء)

 

 

·         Jika ada rumah ia :

 

 1) dipisah (شطئة) (yang diamal) atau

 

2) disambung.

 

·         Jika berbaris atau sukun maka letak hamzah diatas rumahnya sama ada alif (أخذ) , waw  (يكلؤكم) atau ya (لئلا) .

 

·         Jika berbaris kasrah maka letak hamzah dibawah rumahnya rumahnya sama ada alif(إنا)  , waw (اللؤلؤ) atau ya (إنا) .

 

 


No comments:

Post a Comment

  Bab surah al waqi'ah   ١ ) كوف وحمص أول المدينة    /     قد أسقطا   كأول    المشأمة ٢ ) موضونة للبصرى والشامى اردد   /    للثان ...