BAB
9 : CARA PENANDAAN TANDA BAGI HURUF YANG DIHAZAFKAN DARI PENULISAN MASHAF
Huruf-huruf yang dihazafkan dari penulisan mashaf terbahagi kepada
:
1. Huruf I’llah ( alif, wau dan ya ) dan ia berlaku kerana,
· Berhimpun dua huruf yang sama
· Untuk memendekkan tulisan
· Untuk menggantikan huruf yang dihazafkan
2. Huruf nun
Namun, di dalam bab ini, kita akan membincangkan tentang huruf
I’llah sahaja.
Hazaf huruf I’llah ini terjadi disebabkan tiga perkara iaitu :
1. HURUF I’LLAH ( BERHIMPUN DUA HURUF YANG SAMA )
- Ia berlaku sekiranya :
I.
Huruf yang
pertama sukun, huruf yang kedua huruf asli atau huruf yang menunjukkan
jumlah banyak atau dua alif berhitung dalam satu masa, Sekiranya
menghazafkan huruf yang pertama, boleh memilih untuk meletakkan tanda ilhaq
atau tidak. Sekiranya, menghazafkan huruf yang kedua, mesti meletakkan tanda
ilhaq.
II.
Namun,
sekiranya, huruf pertama adalah berbaris dhommah atau bersyaddah, maka :
-
Bagi
yang menghazafkan huruf yang pertama, mesti meletakkan tanda ilhaq.
-
Bagi
yang menghazafkan huruf yang kedua, boleh memilih untuk meletakkan tanda ilhaq
atau tidak.
-
2. HURUF I’LLAH ( UNTUK MEMENDEKKAN TULISAN )
- Pada dasarnya, ia memerlukan kepada penulisan ilhaq, tetapi
haruslah memenuhi 2 syarat iaitu:
I.
Huruf
yang dihazafkan itu perlu berada di tengah kalimah.
Contohnya :- صلح ، إبراهيم ، بينت ، العلمين
II.
Selepasnya
bukan huruf yang bertanda sukun.
Hal ini kerana bagi yang selepasnya adalah huruf sukun, terdapat
dua cara tulisan iaitu:
-
Ditulis
ilhaq dan ini yang diamalkan
-
Ditulis
tanpa ilhaq
Tambahan :
- Pada lafaz jalalah ( الله ) Ulama’ bersepakat untuk tidak
menulis ilhaq pada lafaz kalimah ini.
- Sekiranya huruf yang dihazafkan itu terletak di akhir kalimah,
Maka hukumnya, hazaf dan tidak perlu meletakkan ilhaq.
- Contohnya :- دعاء
3. HURUF I’LLAH
( UNTUK MENGGANTIKAN HURUF YANG DIHAZAFKAN )
· Huruf yang menggantikan huruf yang dihazafkan itu terdiri daripada
huruf ya’ dan wau.
- Hukumnya, harus ditulis dengan ILHAQ diatas huruf yang dihazafkan
itu.
- Contohnya :- الصلوة
، الزكوة ، موسى ، هدىهم
·
Sekiranya
huruf tersebut berada di akhir kalimah dan huruf selepasnya berbaris sukun,
maka ia tidak perlu ilhaq.
- Contohnya :- قال عيسى ابن مريم ، واتينا موسى الهدى
· Diletakkan ilhaq sekiranya memenuhi 10 perkara ini, iaitu :
i.
Alif
( ا
)
ii.
Ya’
(ي
)
iii.
Nun
( ن
) pada kalimah ننجي
iv.
حيى
v.
يستحيى
vi.
تؤوى
vii.
ورؤيا
viii.
أولياء yang bersambung dengan dhomir
ix.
جزاؤه
x.
تأمنا
No comments:
Post a Comment