HUKUM LAM ALIF
Lam alif terdiri daripada dua huruf
iaitu :
·Lam(ل)
·Alif (ا)
Terdapat dua pendapat tentang
penulisan lam alif :
1.
Khalil bin Ahmad : huruf yang pertama adalah alif dan yang kedua adalah
lam.
2.
Said bin Mus’ad Al - Akhfasy : huruf yang pertama adalah lam dan yang
kedua adalah alif.
Tanda yang diletakkan pada lam alif
itu ada 3 :
1)
Pada kalimah الأرض , mazhab Khalil
meletakkan tanda hamzah kecil pada huruf pertama lam alif. Manakala mazhab
Akhfasy pula meletakkan tanda hamzah kecil pada huruf kedua lam alif.
2)
Pada kalimah Lailahaillallah, mazhab khalil meletakkan tanda mad pada
huruf pertama dan mazhab Akhfasy meletakkan tanda mad pada huruf yang kedua.
3)
Kalimah haulai pula, mazhab Khalil meletakkan huruf hamzah sebelum lam
alif manakala mazhab Akhfasy pula meletakkan huruf hamzah selepas huruf lam
alif.
Ulama dhabt mengatakan bahawa tidak
perlu meletakkan tanda warna pada huruf tersebut akan tetapi sekadar meletakkan
titik bulat berwarna merah di atas huruf lam alif sahaja.
Ilmu Dhabt ini semakin berkembang
sehingga muncullah tanda isymam, ikhtilas dan imalah sebagaimana yang tertulis
dalam Al-Quran sekarang.
TATIMMAH
Tidak diletakkan tanda pada peringkat
awal. Hukum ‘ya’ yang ada dihujung kalimah
adalah seperti berikut :
1.
Mauqusoh (depan ke belakang) : (ى)
2.
Ma’qusoh (terbalik)
Inilah pendapat Abi Daud mengatakan ‘ya’
terbahagi kepada 8 jenis.
1)
Berbaris Fathah
2)
Berbaris Kasroh
3)
Berbaris Sukun Hidup
4)
Berbaris Sukun Mati
5)
Ditulis ‘Ya’ Dan Dibaca
6)
Rumah ‘Hamzah’
7)
Ditambah
8)
Dhommah
Pendapat pertama :
Yang kaji diatas – kesemua 8 tempat
diatas ditulis secara terbalik
Pendapat kedua :
Yang kita amalkan - kesemua 8 tempat
diatas tidak ditulis secara terbalik, kecuali pada :
- Tanda silah
- Hazaf oleh semua
KHATIMMAH
Tanda-tanda seperti ayat sajaddah, maqrok, rubu’, khomsah, a’syaroh,
saktah, waqof merupakan amalan ulama.
Mempunyai 3 pendapat iaitu : harus, makhrukh, harus kalau untuk belajar
( tapi mukan mashaf yang asal)
Tanda saktah : س kecik
Tanda waqof :
م (WAQOF LAZIM)
قلى (WAQOF AULA)
صلى (WAQOF AULA)
ج (WAQOF JAIZ)
:.
:. (WASAL MUTA’ANIQ )
Waqof yang dilarang ( لا ) : Adapun tanda ini adalah dilarang
berhenti pada kalimah tersebut tetapi diharuskan berhenti jika darurat seperti
putus nafas dan sebagainya.
No comments:
Post a Comment